De eerste dagen in Doha - Reisverslag uit Doha, Qatar van Leon en Melinda - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Doha - Reisverslag uit Doha, Qatar van Leon en Melinda - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Doha

Door: Leon Bekken

Blijf op de hoogte en volg Leon en Melinda

04 Oktober 2013 | Qatar, Doha

Het afgelopen weekend stond voor mij vooral in het teken van afscheid nemen van familie, vrienden en kennissen. Het begon op vrijdagavond waar we met de vriendengroep nog voor Ahmed zijn verjaardag gingen bowlen en sushi eten. Na het eten gingen we, met een te volle buik, nog wat drinken in de Kroeg. Op zaterdagavond stond ik weer op de bowlingbaan maar nu met de korfbalstelletjes. Daar heb ik iedereen even duidelijk laten zien dat ik de bowlingkampioen ben met een score van 184 punten. Vervolgens hebben we nog een dansje gewaagd in de Next. Van al dat dansen hadden we wel honger gekregen en dus stond Nick om half vier nog even tosti’s klaar te maken.

De volgende ochtend (zondag 29 september 2013) moesten we vroeg opstaan om nog een laatste tour langs de familie te maken en van iedereen afscheid te nemen. Vervolgens in de middag hebben we gegeten met onze ouders, broertjes en (schoon)zusjes. Gelukkig hoefde ik niet op de klok te letten want Rene riep elke vijf minuten om wanneer ik moest vertrekken. Rond zes uur was het tijd voor Leon om afscheid te nemen en om samen richting Schiphol te rijden. Leon vloog om 22:00 uur met Etihad (o.a. bekend als shirtsponsor van Manchester City) van Amsterdam naar Doha, met een overstap op Abu Dhabi. Melinda komt over ongeveer twee weken deze kant op.

Ik kwam maandagochtend rond half negen aan in Doha. Op het vliegveld werd ik opgewacht door de chauffeur van Fugro die mij vervolgens naar mijn tijdelijke verblijf heeft gebracht. Onderweg heb ik al de eerste indrukken van Doha kunnen opdoen. Het compound is verder prima en bestaat uit losstaande villa’s met daarin aparte kamers. Verder is er op het compound een zwembad, een sportschool en een restaurant aanwezig. In de buurt zijn geldautomaten en allerlei winkeltjes te vinden. Ik verblijf op dit compound totdat Melinda en ik ons eigen huisje hebben gevonden.

Op dinsdag ben ik voor het eerst naar mijn werk gegaan. Ik werd weer opgepikt door de chauffeur en naar het kantoor gebracht. Daar aangekomen heb ik met mijn nieuwe collega’s kennis gemaakt. Het is een leuke internationale groep bestaande uit Engelsen, Amerikanen, Australiërs, Nederlanders en een hoop Indiërs met zeer moeilijke namen. Na de kennismakingsronde heb ik mijn eigen laptop en Blackberry gekregen en ben ik begonnen met het inlezen van de projecten. Een van mijn projecten is het grond- en laboratoriumonderzoek voor het Al Wakrah Stadium voor het WK van 2022.

Mijn eerste indruk van Doha is dat ze overal aan het bouwen zijn. De stad is volop in ontwikkeling en overal worden nieuwe kantoren, shopping malls, complete woonwijken en infrastructuur aangelegd. Ook verwachten ze in 2015 een compleet nieuw vliegveld in gebruik te nemen. De stad is dus volop aan het groeien en dat resulteert op sommige wegen tot flinke opstoppingen aangezien deze wegen al het extra verkeer (nog) niet aankunnen. Verder zijn ze hier gek op driebaans-rotondes, overal kom je ze tegen. Je moet echt goed oppassen om deze dingen op te rijden. Het Doha van nu is vergelijkbaar met het Dubai van vijf jaar geleden. Mijn oude weblog van mijn tijd in Dubai staat nog steeds op het internet (www.lbekken.waarbenjij.nu).

Het weer is aangenaam tot warm met zo’n 30 – 35 graden en een niet zo hoge luchtvochtigheid. Het is echter nog wel te warm om hard te lopen en daarom ga ik ’s avonds even baantjes trekken in het zwembad. Ik moet hier wel blijven sporten aangezien ik wel op gewicht moet blijven. Rene denkt namelijk dat ik bij terugkomst in Nederland minstens 100 kilo weeg!!!

Vrijdag, de eerste dag van het weekend, ben ik richting de Villaggio mall geweest. Deze shopping mall is in de stijl van Venetië gebouwd. In deze mall bevind zich, naast de vele winkels en eettentjes, onder andere een ijsbaan, een pretpark en een bioscoop. Ik heb hier even rond gekeken en heb nog pasfoto’s laten maken en een oogtest moeten doen voor de aanvraag van mijn tijdelijke rijbewijs. Hopelijk krijg ik dan zondag mijn tijdelijke rijbewijs en een auto van werk. Ik rij nu nog mee met een collega die vlakbij het compound woont.
Rondom de Villaggio mall is ook een heel groot park aanwezig met allerlei sportaccommodaties. In dit gebied, genaamd Aspire Zone, werden de Aziatische spelen van 2006 gehouden. Op dit park staat ook een 300 meter hoog bouwwerk, de Doha Torch (zie foto), welke bijna vanuit de hele stad zichtbaar is. Dit bouwwerk helpt dus een beetje bij het navigeren door de stad heen. Wanneer het donker wordt, dat is hier rond zes uur, dan kleurt dit gebouw helemaal op met duizenden lichtjes. In de Doha Torch bevind zich een zeer luxe hotel.

Ik hoop dat iedereen verder weer is hersteld van de Leidse 3-oktoberfeesten. Ik heb 3 oktober gevierd met een lekker malt-biertje (je kunt hier namelijk geen alcohol in de supermarkten kopen) en een hutspot van marsepein (bedankt Ans).

Tot de volgende keer!

Leon

  • 04 Oktober 2013 - 20:14

    Chantal En Willem:

    Onwijs leuk om te lezen hoe het daar met jullie gaat/zal gaan. Heel veel succes en plezier daar! En voor Melinda straks een hele goede reis! X

  • 04 Oktober 2013 - 20:50

    Fee:

    Top! Fijn dat je het naar je zin hebt.

  • 04 Oktober 2013 - 21:04

    Ahmed:

    Bek, Bek, Bek toch. Heerlijk om te lezen hoe de eerste indrukken waren.
    Geniet ervan ouwe.
    Hoop dat je ervan geniet en houd ons op de hoogte.

    1♥,
    Die kleine.

  • 04 Oktober 2013 - 22:47

    Susan Lovink:

    Klinkt goed en ziet er goed uit Leon, het gaat vast een geweldige tijd voor jullie worden. We blijven jullie volgend :-)

  • 05 Oktober 2013 - 00:51

    Fred En Mirjam:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Mooi foto's. We gaan het in april zelf bekijken. Geniet ervan.

  • 05 Oktober 2013 - 01:58

    Deborah:

    Lé... leuk om te lezen:)! Foto's zien er goed uit, succes en veel plezier...
    Liefs Deb & Kuna

  • 05 Oktober 2013 - 10:22

    Chloe :

    Jordi en ik gaan jullie forum bijhouden leuk om te lezen ! Heel veel plezier toegewenst

    X

  • 05 Oktober 2013 - 12:33

    Corry En Appie:

    Hoi,lieverd, Dat ziet er niet slecht uit. Zo.n winkelcentrum zoeken wij nu ook in onze wijk. Nee,hoor.prachtig. Nog even en dan is Melinda bij je. Gaat helemaal goed komen. Ik kan niet wachten tot jevolgende verslag. Dikke kus Mamma Corry

  • 24 November 2013 - 17:10

    Natasja Westdijk:

    O spannend melindy. Ik zie je al helemaal zitten. Heerlijk naar het pretpark en de ijsbaan. Briilllljant.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon en Melinda

Vanaf oktober 2013 zijn wij voor twee jaar in Qatar te vinden.

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1614
Totaal aantal bezoekers 37439

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 01 Oktober 2015

Wonen en werken in Qatar

Landen bezocht: