Kamelen en regen - Reisverslag uit Doha, Qatar van Leon en Melinda - WaarBenJij.nu Kamelen en regen - Reisverslag uit Doha, Qatar van Leon en Melinda - WaarBenJij.nu

Kamelen en regen

Blijf op de hoogte en volg Leon en Melinda

23 November 2013 | Qatar, Doha

We zitten inmiddels al ruim drie weken in ons appartementje en het bevalt prima. We hebben het helemaal naar onze wens ingericht en het is fijn om een eigen plekje te hebben. Het is alleen nog even wachten tot alle faciliteiten op het compound (zoals de supermarkt, zwembad en shopping mall) ook klaar zijn. Dat schiet helaas nog niet erg op. In tegenstelling tot wat in de Nederlandse media wordt beweerd over het harde werken van de gastarbeiders, zien wij ze echter alleen maar in de schaduw op het gras liggen. Tussen al het uitrusten door moeten ze af en toe met twintig man even een boompje plaatsen. We willen het niet allemaal goed praten maar de media overdrijft soms wel behoorlijk. Wat een bouwvakker in Nederland per dag aan werk verzet, heb je hier minimaal tien man voor nodig. En ze verdienen naar hun maatstaven best een goed salaris. Daarbij komt ook nog eens dat als je ze een moderne villa geeft, het binnen de kortste keren toch één grote puinhoop is. Die mensen hebben namelijk hele andere gewoontes qua hygiëne. Zo hoor je bijvoorbeeld de Indiërs de hele dag roggelen en boeren.

In de weekenden vermaken wij ons door lekker aan het zwembad te liggen (Melinda af en toe ook doordeweeks). We gaan dan naar het zwembad bij ons oude compound wat op een kwartiertje rijden ligt. We kunnen daar heerlijk op bedjes in de zon liggen. En als we het af en toe te heet krijgen, nemen we een lekkere verkoelende duik in het zwembad.

We liggen natuurlijk niet alleen maar aan het zwembad. We ondernemen in de weekenden ook andere leuke activiteiten. Zo zijn we twee weken geleden een stukje richting het noorden van Qatar gereden. Het landschap is daar behoorlijk vlak en woestijnachtig. Langs de weg kwamen we een hoop bordjes tegen met pas op voor overstekende kamelen (zie foto). Er was naast de grote olieraffinaderij waarvan Shell voor 49% en Qatar Petroleum voor 51% eigenaar is, niet veel te zien.

Vorig weekend zijn we naar de kamelenraces geweest. De racetrack ligt ongeveer 50 km ten westen van Doha. We hebben nog nooit zoveel kamelen bij elkaar gezien als hier op de racetrack. Het was erg leuk om deze typische Arabische sport eens van dichtbij mee te maken.
De regels omtrent de kamelenraces zijn de laatste tijd flink aangescherpt. Zo mag er niet meer worden gewed, maar gaat de winnaar wel met een flinke prijs naar huis. Ook de regels omtrent de jockeys zijn veranderd. In het begin van de kamelenraces werden kinderen gebruikt als jockey. De kinderen waren immers licht van gewicht, waardoor de kamelen sneller konden rennen. De reden waarom kinderen niet meer als jockey mogen worden getraind, is omdat de kinderen vaak werden mishandeld. Vanwege de vele mishandelingen heeft Qatar daar een stop toe geroepen.
Er moest toen een oplossing voor dit probleem worden verzonnen en dat werd gevonden in een klein robotje. Deze wordt bevestigd op de rug van de kameel en van afstand bediend. Naast de kamelen racetrack is nog een autoweg, waarbij de eigenaren van de kamelen in hun auto’s meerijden met de race. Zodra hun kameel een extra zetje nodig heeft, drukken zij op een knopje waardoor de zweep van het robotje in beweging komt. Mocht het robotje van de kameel vallen, dan is de kameel gediskwalificeerd. Naast het robotje worden de kamelen nog verder opgejut door toeterende auto’s en Arabieren die door portofoons roepen.
De rondes die de kamelen rennen bestaan uit verschillende lengtes, namelijk 4, 6 en 8 kilometer. Na de races worden de kamelen flink in de watten gelegd, want ze moeten natuurlijk weer fit zijn voor de volgende race. Wij konden in de buitenbaan met onze eigen auto ook de races van dichtbij volgen. Hier reden wij dan tussen alle Arabieren. De kamelen rennen trouwens nog aardig hard, zo’n 40 – 50 kilometer per uur.

Verder blijven we ons steeds maar weer verbazen over het verkeer. Zo reed er vorige week namelijk een pick-up geladen met kamelen voor ons. Het was een erg grappig gezicht (zie foto). Ook komen we vaak pick-ups geladen met schapen en geiten tegen. De arme dieren zullen waarschijnlijk binnen een paar uur als shoarma op het bord liggen…

We ontkomen er niet aan dat Qatar een islamitisch land is. Op elke hoek van de straat vind je wel een moskee waaruit zes keer per dag een hoop herrie komt. Je ziet dan vervolgens uit alle hoeken en gaten moslims komen die zich naar de moskee haasten. Ook worden op alle radiostations de liedjes onderbroken en moet je verplicht naar het gebed (lees kattengejank) luisteren. Niet lullig bedoeld Ahmed ;-). Maar voor de rest hebben we er weinig last van.

Het weer in Qatar was deze week erg van slag. Het was de hele week bewolkt en het heeft twee dagen non-stop geregend. Het resultaat daarvan is dat de zeer beperkt aanwezige riolering al het water niet aan kon. Overal lagen enorme plassen water op de weg. Ook kwam in de shopping mall het water uit de riolering omhoog en stond de halve mall onder water.
Verder is de temperatuur ook flink gedaald richting de 25 – 27 graden. We durven het bijna niet te zeggen maar we hadden het gewoon koud. Volgende keer toch maar een jasje meenemen. Het warme weer went blijkbaar snel. Gelukkig zijn de vooruitzichten voor de komende weken weer goed.

We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties tot nu toe. Het doet ons goed om te weten dat we worden gevolgd. Meer reacties zijn altijd welkom.

Tot de volgende keer!

Leon en Melinda

• 24 November 2013 - 00:53

Jordi En Chloe:

Leuke foto s en verhalen.
    Geniet er maar van voor je het weet sta je weer hier met -10 de ramen van je auto te schrappen.
    We komen eind volgende jaar gezellig paar langs :) Ben wel benieuwd kamelen shoarma....
    groetjes

• 24 November 2013 - 09:49

Opa -oma:

weer een mooi verhaal ,we genieten er van

• 24 November 2013 - 16:59

Marjolein Van Der Meulen:

Wat een andere wereld is het daar toch. En die regen, eindelijk is tie hier een beetje weg....melinda en Leon geniet van deze unieke ervaring

• 24 November 2013 - 17:00

Loes Stapper:

Wat leuk om jullie verslag te lezen! Ook in Qatar is het dus echt wel een andere wereld....ik zie een stukje gelijkenis met TR. Hoop dat jullie kunnen genieten van deze unieke ervaringen! Succes met alles wat jullie daar onderemen en zorg goed voor elkaar x liefs, je oude juffie en buuf

• 08 December 2013 - 11:17

Paul:

Hi Leon, gave ervaring man. Jullie huis lijkt mij best luxe en groot voor een gastarbeider! Zo wil ik ook wel van huis. Wel een beste trainen he, duurloopje woestijn 15km moet kunnen. Lekker recht toe recht aan.

groetjes Paul B

• 19 December 2013 - 21:30

Ria Ouwerkerk:

Hallo Leon en Melinda .
    Wat een leuk verslag en foto,s . mooi de kamelen zo veel bij elkaar ziet er indrukwekkend uit .
    Fijn dat jullie je huis naar eigen smaak hebben kunnen inrichten , het gaat jullie goed !
    groet van Rob en Ria .

• 22 December 2013 - 23:37

Ineke:

hallo ,
    ik wens jullie prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar,
    kan je niet een Pijpleiding leggen naar Dornbirn?
    als ruil daar voor sturen wij jullie bier.
    lieve groetjes uit Oosterijk .
    Ineke en familie en natuurlijk onze dieren.